3 tips voor behoud van medewerkers

https://co-operations.nl/wp-content/uploads/Behoud-medewerkers-bouw-aan-waardevolle-relaties.jpg

Als werkgever doe je er alles aan om talentvolle medewerkers te behouden. Naar ons idee lukt dat vooral door waardevolle relaties met je werknemers op te bouwen, zodat beide partijen interessant en relevant voor elkaar blijven. Maar wat voor de een interessant is, is voor de ander minder interessant en relevant en vice versa. Waar doe je goed aan en hoe zorg je dat je relevant voor elkaar blijft? In dit artikel geven we drie tips voor het behoud van medewerkers.

Bouwen aan relaties is bouwen aan behoud van medewerkers

Werknemers creëren op diverse manieren waarde voor hun werkgever. Dat kan op een directe manier, door het werk waarvoor ze zijn aangenomen goed te doen, maar ook op indirecte manieren:

  • Talentvolle medewerkers vormen namelijk een aantrekkingskracht voor ander talent, waardoor de werving van nieuwe young of medior professionals makkelijker verloopt.
  • Ook kunnen young en medior professionals een verfrissend, vernieuwend effect hebben op de meer senior collega’s. Een tekort aan ervaring kan als kracht worden ingezet, doordat ze niet gehinderd worden door ideeën over ‘hoe het altijd ging’ binnen de organisatie.

Werkgevers creëren meer voor haar werknemers dan de waarde in de vorm van primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Veel jonge en medior talenten zoeken in hun werkgever vooral een veilige omgeving die ze in staat stelt om zo snel mogelijk zoveel mogelijk te leren. Dat kan op verschillende manieren.

  • Geef afwisselend en uitdagend werk, zodat ze zo in de praktijk leren;
  • Bied trainingen en ontwikkelprogramma’s aan;
  • Laat ze begeleiden door senior professionals, zodat ze van de praktijk leren.

Dat laatste is precies waar wij op inspelen met onze Rent-a-Mentor propositie. Verderop vind je drie waardevolle tips over het behoud van medewerkers.

Tekst loopt door na de foto.

Behoud medewerkers bouw aan waardevolle relaties!

Behoud je personeel met deze 3 tips

Tip 1: Het effect van waardevolle relaties op het behoud van medewerkers

Waardevolle relaties tussen werkgever en werknemers ontstaan door een manier van samenwerken waarbij beide partijen voldoende waarde voor elkaar creëren. Een samenwerking die is gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Investeren in de ontwikkeling van medewerkers is een mes dat aan twee kanten snijdt. De medewerker wordt sterker en zelfverzekerder en daarmee de werkgever ook. Salaris stroomt naar de medewerker de organisatie uit en het effect van de ontwikkeling van jonge talenten stroomt het bedrijf in. Er ontstaat wederzijds vertrouwen; je weet wat je aan elkaar hebt. De kennis en vaardigheden die de young en medior professionals opdoen worden namelijk meteen toegepast in het voordeel van de onderneming. En de grootste plus: je behoud personeel langer.

Waarom is bouwen aan relaties belangrijk?

Het belang van een goede relatie voor het behouden van medewerkers is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Zowel vanuit het perspectief van medewerkers als vanuit werkgevers is het steeds makkelijker geworden om te ‘switchen’. Voor werkgevers wordt het verschil tussen de omgang met vaste medewerkers en het inhuren van externe medewerkers steeds kleiner door wijzigingen in de wetgeving. Voor externen wordt periodiek bekeken of de waarde-uitwisseling nog wel voldoende in balans is om de relatie voort te zetten. Datzelfde gebeurt ook steeds vaker bij medewerkers met een vast contract.

Tip 2: Een beter leerrendement verhoogt het behoud van medewerkers

Medewerkers zijn steeds meer continu op zoek naar de juiste omgeving om hun ontwikkeling te faciliteren. Deze ontwikkeling wordt nog eens versterkt door de toename van hybride werken. De mogelijkheid van overstappen is daardoor namelijk nog kleiner geworden. De eigen werkkamer blijft namelijk hetzelfde. Bij veel zakelijke en financiële dienstverleners is minstens 2-3 dagen per week thuiswerken de norm aan het worden. Het behouden van een waardevolle relatie dient dan ook op andere manieren te gebeuren. Het aanbieden van een manier om het leerrendement te verhogen in de vorm van mentoring past daar erg goed bij.

Tip 3: De rol van een mentor

Jonge talenten uitdagende rollen geven zonder goede begeleiding werkt vaak averechts. Dan ligt een burn-out op de loer of voelen ze zich onvoldoende gehoord en gerespecteerd. In zo’n situatie is de kans groot dat de werknemer het gevoel heeft dat de relatie, de wederzijdse waardecreatie, in disbalans is. Logisch dat de professional dan op zoek gaat naar een nieuwe omgeving.

De begeleiding van young en medior professionals draagt bij aan het behoud van medewerkers. Onze mentoen richten zich vooral op talenten die

  • al een paar jaar werkervaring hebben en
  • die nu op een plek zitten met aanzienlijke verantwoordelijkheid.

Dat kan zijn in de vorm van leidinggeven aan een lijnteam of als projectleider van een ambitieus verandertraject. Op die positie krijgen ze te maken met vraagstukken die zij voor het eerst tegenkomen waarmee onze mentoren al vaak te maken hebben gehad. Door deze begeleiding aan te bieden wordt de waardevolle relatie tussen werkgever en medewerker extra versterkt. De waarde voor de medewerker wordt extra groot doordat zij/hij nog sneller, nog meer leert. De waarde voor de werkgever uit zich onder andere doordat het jonge of medior talent nog effectiever en efficiënter zijn/haar werk doet. Daarmee nemen zowel de bijbehorende risico’s als kosten af. De kans dat je door je inspanningen medewerkers behoudt is aanzienlijk groter.

Onze Rent-a-Mentor propositie is als middel voor werkgevers om jonge en medior medewerkers te behouden. Eigenlijk is het breder dan alleen het behouden van medewerkers. Onze mentoren zetten in op creëren, vergroten en behouden van een relatie waarbij beide partijen interessant voor elkaar blijven.

Alternative Text

Petrosjan Damen

Expert en contactpersoon

telephone number

Plannen, prioriteren en escaleren: waarom leren we dat niet?

Ken je het volgende patroon? Je hebt prachtige organisatiedoelstellingen die je ook nog eens in een kundig beleidsplan voor de komende paar jaar hebt geconcretiseerd. Daar komen dan professionele jaarplannen en planningen uit die ook nog eens helder vertaald zijn naar team- en individuele doelstellingen en -planningen.

Wat kan er misgaan? ………De realiteit!!!!

In dit artikel geven we een paar tips over hoe je met zo’n situatie kunt omgaan.

Verhoog het rendement van jouw talent

Dit artikel gaat over onze Rent-a-Mentor propositie, waarmee we de productiviteit van jong talent in loondienst verhogen door het benutten van de senioriteit van onze leden, ervaren zelfstandig professionals. In de tekst staat niet alleen wat het voordeel van zo’n mentorrelatie is en hoe het proces loopt, maar ook hoe je dit als jong talent kunt financieren.

Let op de ‘expertreflex’ bij staffuncties

Experts van stafafdelingen die, vanuit de beste intenties, doorschieten in hun dienstverlening. Die zich blindstaren op het middel, hun vakgebied, en het bedrijfsdoel uit het oog verliezen. Dat komt in de beste organisaties voor. Hoe komt dat nu? En, belangrijker nog, hoe kun je deze ‘expertreflex’ voorkomen? Die vragen worden in dit artikel beantwoord.