Communicatietrends 2021

https://co-operations.nl/wp-content/uploads/Trends-logeion-2020-2021.jpg

Hoe bereik je klanten en medewerkers in de huidige tijd? Hoe krijg je ze mee? Welke strategie belooft de meeste impact? Logeion, de vakvereniging van communicatieprofessionals presenteert elke twee jaar de belangrijkste communicatietrends. In dit artikel lees je in het kort de belangrijkste communicatietrends van 2020-2021 en verder.

Trend 1. Verdeelde samenleving, gedeelde toekomst

In hoog tempo verandert de samenleving en dienen uitdagingen zich aan. Dus neemt het belang toe om succesvol te BOUWEN AAN GEDEELDE WAARDEN. Immers: een kans voor de één, vormt een bedreiging voor de ander. Tegenstellingen verscherpen. Vervreemding en vertrouwenscrises liggen op de loer. Communicatie vervult zijn strategische rol vanuit het ‘gemeenschappelijk maken’. Door onderstromen, aspiraties en dilemma’s zichtbaar te maken. Door DILLEMA’S TE BESPREKEN en filter bubbels te doorbreken.

Wat draagt communicatie bij?
• zichtbaar maken en analyseren van opvattingen, issues, waarden en gedragingen;
• agenderen van thema’s;
• een waardengedreven verhaal tot leven brengen;
• soft skills ontwikkelen.

Trend 2. Technologie als bondgenoot

We moeten ons goed zien te verhouden tot technologie, die zich razendsnel ontwikkelt. Indrukwekkend, zo gedetailleerd als we realtime bijvoorbeeld de Amerikaanse presidentsverkiezingen mee beleefden. Met devices en data kunnen we steeds beter aansluiten bij de individuele behoeften van mensen. De winst is dat je steeds SNELLER, GERICHTER, EFFECTIEVER de interne en externe klanten kan bedienen, op maat. Een rol van communicatie is het signaleren, voorkomen en managen van issues.

Wat draagt communicatie bij?
• actuele kennis van technologie opdoen en competenties ontwikkelen;
• technologie inzetten waar mogelijk en nodig. Van één-op-één, one-to-many en via steeds meer kanalen;
• optimaal gebruik maken van beschikbare data, informatie en analyse;
• samenwerken met specialisten en andere disciplines in de organisatie.

Trend 3. Welkom in de belevingswereld

Tegenwoordig kan alles, toch? Wat voor organisatie je ook bent, de klant verwacht een ultieme klantbeleving. Gevolg: de communicatiediscipline wordt allround. Alle kanalen staan open en alle disciplines zijn aan boord. Van tekst en beeld tot beleving en virtual reality. Eén-op-één blijft in de mediamix een onmisbare component. De impact van communicatie is immers groter als deze persoonlijk en authentiek is. Dus: INZETTEN OP DE ULTIEME KLANTBELEVING EN ERVARING.

Wat draagt communicatie bij?
• drijfveren en gedrag van mensen doorgronden;
• breed scala aan communicatiemiddelen en kanalen kennen;
• spelverdeler zijn tussen disciplines;
• communities bouwen en ondersteunen;
• netwerken ondersteunen.

Nieuwsgierig geworden? Ga in gesprek met je communicatiecollega. Laat je adviseren: wat betekenen deze trends voor jouw project? Of neem contact op met co-operations.

De communicatietrends van 2020-2021 zijn het resultaat van tweejaarlijks onderzoek door Logeion, beroepsvereniging voor communicatieprofessionals.

Auteur: Charlotte Verhees, expert in interne communicatie (extra aandachtsgebied cyberveilig gedrag)

 

Alternative Text

Charlotte Verhees

Expert en contactpersoon

telephone number

Let op de ‘expertreflex’ bij staffuncties

Experts van stafafdelingen die, vanuit de beste intenties, doorschieten in hun dienstverlening. Die zich blindstaren op het middel, hun vakgebied, en het bedrijfsdoel uit het oog verliezen. Dat komt in de beste organisaties voor. Hoe komt dat nu? En, belangrijker nog, hoe kun je deze ‘expertreflex’ voorkomen? Die vragen worden in dit artikel beantwoord.

Optimaliseren inspireren door coöperatief samenwerken

In dit artikel wordt een aantal handvatten gegeven voor coöperatief optimaliseren. Deze tips zijn gebaseerd op de aanpak van coöperatief leren, die al enkele decennia wordt toegepast in het onderwijs. Deze benadering illustreert de kracht van Co-operations: waarde creëren door over de grenzen van disciplines en sectoren te leren, denken en te handelen.

De volmacht als fintech? Drie kansen die je moet benutten.

Als volmacht onderscheid je je alleen nog maar als fintech met een sterk online profiel. In dit artikel noemen we drie kansen die je moet benutten.