De klant als middelpunt.
De klant centraal stellen: customer centricity. Een veel gemaakte belofte. Maar hoe vaak zijn dit vooral woorden die zelden worden omgezet in (structurele) daden? Een echte customer centric organisatie worden of zijn is verre van makkelijk. Klanten worden steeds kritischer, willen meer zelf beslissen en zijn ook nog eens minder loyaal. En elke dag komen er -tig nieuwe aanbieders bij die jouw klant proberen te verleiden om over te stappen. Het vermogen om klanten structureel en duurzaam te binden, ofwel customer engagement, wordt een steeds lastigere opgave. Dat is een feit. Is er dan een checklist om het goed te doen wat betreft customer centricity? Helaas niet, want veel hangt af van waar je als onderneming vandaan komt, wat je doelgroep is en welke ‘legacy’ je met je meesleept. In techniek, werknemers, besluitvormingsprocessen, cultuur….


€ 0

Inhoud in het kort
– Onze visie op het thema
– Direct bruikbare tips
– Mogelijkheid tot nabespreken
– Cultuurscan
Whitepaper: Onze visie op customer centricity
Co-operations stelt Human Centricity, als onderdeel van het centrale thema ‘Marketing & Branding, centraal. Hans Dekker is specialist op dit gebied. Onze visie op dit thema is in een informatief whitepaper vertaald, die je hier kunt aanvragen.
Wij sturen u de whitepaper op een later moment na, alsmede optioneel nog een aantal informatieve opvolgingen.

Hans Dekker
Expert en contactpersoon
“Het integraal borgen van klantgerichtheid is dé sleutel voor succes.”
Op gestructureerde wijze marketing succesvol inzetten
Ondernemingen zien hun business model steeds verder uitgehold worden. Klanten lopen harder weg dan dat er nieuwe klanten bij komen. De eerste reflex is vaak om door middel van acties en aanbiedingen meer nieuwe klanten (koopjesjagers) aan te trekken tegen relatief hoge kosten. Structureel investeren in het behouden van bestaande klanten wordt minder vaak als oplossing genomen. Hoe zou dat er dan uit kunnen zien?
Gemak, transparantie en eerlijke producten – eerder nog hét recept om onderscheidend te zijn – zijn inmiddels het uitgangspunt geworden van veel klanten. De zogenaamde hygiëne – dit moet je in ieder geval op orde hebben. Klanten verwachten méér, de relatie moet steeds opnieuw bevestigd worden. Key in het opbouwen van duurzame klantrelaties is daarom het – steeds weer – positief verrassen van klanten. Dit is dé sleutel voor duurzame business modellen die toekomstbestendig zijn. Modellen waarbij de klant centraal staat (customer centricity) en customer engagement hoog in het vaandel staat.
Customer Centricity: wat Co-operations voor u kan doen
Customer Centricity in een algemeen begrip. Om het wat tastbaarder te maken, bij Customer Centricity denken we in ieder geval aan onderwerpen als klantgerichte business modellen, klantinzicht en feedback, customer engagement, customer journey strategie en product portfolio management op basis van klantgedrag.
Vanuit Co-operations kunnen wij u ondersteunen op de volgende onderdelen:
- Advies & programma management
- Projectmanagement met inhoud
- Workshops & scans
Co-operationeel gaat graag met u in gesprek. Bijvoorbeeld over onderstaande stellingen:
- Digitaliseren is vooral gericht op kostenbesparing en nog veel te weinig op het verbeteren van de klantervaring.
- Het verstoppen van telefoonnummers op websites is de meest klantonvriendelijke trend van afgelopen jaren
Sparring sessie.


Ton Nijenhuis en Petrosjan Damen
Oprichters van Co-Operations.
“Het was tijd voor iets anders.”
De wereld verandert continu. Ook de arbeidsmarkt en behoefte van organisaties aan ervaren en deskundige ondersteuning. Co-operations speelt in op deze gewijzigde behoefte.
Samen doen wat andere bedrijven doen
Co-operations werkt vanuit de overtuiging dat samenwerken, ervaring en deskundigheid de sleutel is tot succes. Dit hebben wij vastgelegd in ons manifest.